TECHNISCHE TEKENINGEN EN ARCHIEVEN – COMMUNICEREN, PROMOTEN, BEWAREN

06.10.2023

Deze ontmoeting is een gelegenheid om een kijkje te nemen in de productieve wereld van Christophe Gevers, een leidende figuur in Belgisch design en interieurarchitectuur. Wij zullen praten over de plaats van tekenen in design en interieurarchitectuur, maar ook over een ander favoriet medium van Christophe Gevers: schaalmodellen.

De tekeningen en maquettes van Christophe Gevers zijn werk- en bemiddelingsinstrumenten die hij met verve en ijver ter hand heeft genomen. Ze weerspiegelen zijn visie, zorgvuldigheid en verregaand talent om een plaats om te vormen tot een functionele, gebruiksvriendelijke ruimte. Giovanna Massonicurator van de tentoonstelling Christophe Gevers, de architectuur van het detail, en Thierry Belengerverzamelaar en expert op het gebied van Belgisch design uit de 20e eeuw, bespreken de rol van deze tekeningen en maquettes in het creatieve en overdrachtsproces van Christophe Gevers, evenals de bijdrage van de tekeningen aan de praktijk van de ontwerper en architect.

Ontmoeting georganiseerd in het kader van de Brussels Drawing Week en in samenwerking met Art on Paper.

Giovanna Massoni is curator, onafhankelijk consultant en curator van de tentoonstelling Christophe Gevers, de architectuur van het detail gepresenteerd in het Design Museum Brussels (11.10.2023 tot 10.03.2024). Sinds 2006 werkt ze samen met Belgische federale instellingen aan de organisatie, communicatie en samenstelling van tentoonstellingen tijdens de Milan Design Week onder het label Belgium is Design. ussen 2012 en 2018 was ze artistiek directeur van RECIPROCITY, de internationale Triënnale van Design voor Sociale Innovatie in Luik (BE). In september 2021, in het kader van de Design Week in Milaan, in samenwerking met Belgium is Design, cureerde ze The object becomes. – een film geregisseerd door Alexandre Humbert. Tot slot stelde ze Au charbon ! Pour un design post-carbone,, een internationale tentoonstelling gepresenteerd in het CID Grand-Hornu (25/09/2022 tot 08/01/2023).

Thierry Belenger is verzamelaar en expert in Belgisch design uit de 20e eeuw. Tijdens zijn werk aan de tentoonstelling Le bon et le mauvais goût in de Fondation pour l’architecture in 2002 ontmoette Thierry Belenger Christophe Gevers. Deze ontmoeting leidde tot het idee om een monografie over hem te maken (Inventaire d’un inventeur, Fondation pour l’architecture, 2008). Na de dood van Gevers in 2007 en in overleg met de familie ontving Thierry Belenger zijn archieven om ze te bewaren en de zichtbaarheid van deze belangrijke figuur van het Belgische design te verzekeren. Als antwoord op de dringende nood om de sporen en getuigenissen van de grote Belgische ontwerpers van de vorige eeuw te verzamelen, richtte hij in 2007 Archives Design Projects op. Het doel van de vereniging is om het werk van Belgische ontwerpers en architecten te tonen met een sterk humane benadering, waarbij de kleine persoonlijke verhalen het grote verhaal aanvullen.

Wanneer: 06.10.2023 om 17.30 uur

Waar: Art on Paper

• Gare Maritime – Tour & Taxis, Rue Picard 11 – 1000 Bruxelles

Taal: NL

Duur: 1u

Tarief:

• Gratis toegang tot het lezing voor bezoekers die hun ticket voor de Art on Paper beurs hebben gekocht.
  • Externe bezoekers: €5
PARTNERS