INNOVATING ACROSS BORDERS. REFLECTIONS ON THE OEUVRE OF SÁNDOR BORZ KOVÁTS

08.05.2024 > 22.09.2024

In het kader van het Hongaarse voorzitterschap van de raad van de Europese Unie is het Design Museum Brussels verheugd om het Museum of Applied Arts Budapest te verwelkomen. In het kader van deze samenwerking tonen de twee instellingen Innovating across Borders. Reflections on the Oeuvre of Sándor Borz Kováts , samengesteld door Judit Horváth (PhD). Deze tentoonstelling biedt voor het eerst de gelegenheid om de werken van Sándor Borz Kováts in het hart van Europa te laten zien, samen met die van West-Europese ontwerpers die werkten in de tweede helft van de jaren 1960 en de eerste helft van de jaren 1970.

Deze tentoonstelling wil het veel te korte leven van Sándor Borz Kováts vanuit verschillende perspectieven verrijken. Aan de ene kant wordt het kleine aantal objecten dat bewaard is gebleven in een internationale context geplaatst, en aan de andere kant wordt het levenswerk van Borz Kováts gevormd door het werk van hedendaagse studenten en pas afgestudeerden van de campus die zo belangrijk voor hem was: the Moholy-Nagy University of Art & Design Budapest.

Sándor Borz Kováts (1940-1973) werd slechts 33 jaar, en toch was hij een van de belangrijkste Hongaarse ontwerpers van zijn tijd en een van de eersten die system-level design in het land vertegenwoordigde. Borz Kováts ontwierp, ontwikkelde en realiseerde objecten die geschikt waren voor gestandaardiseerde productie in een tijdperk waarin er geen productie-infrastructuur was, noch middelen of een markt om dit te ondersteunen. Hij werd geïnspireerd door wat er aan de andere kant van het IJzeren Gordijn gebeurde, in een vrijere wereld waar de markt rond design was opgebouwd en ontwerpers tegelijkertijd konden vertrouwen op een stabiele vraag en duurzaamheid. Hij wilde dat de objecten die hij ontwierp voor iedereen toegankelijk waren en dat ze niet als luxeartikelen werden beschouwd.

Van tafels en fauteuils tot lampen, de geselecteerde stukken uit the Plastic Design Collection zijn eigentijds voor Sándor Borz Kováts maar gemaakt door westerse ontwerpers zoals Rodolfo Bonetto en Giancarlo Mattioli. Door gebruik te maken van vergelijkbare materialen, maar in een andere context, zetten de overeenkomsten in vormen die op deze stukken te vinden zijn aan tot nadenken over hoe de ontwerpers werkten onder verschillende omstandigheden. Hun overlappingen en verschillen creëren een historische parallel door middel van design.

Wanneer:

Innovating across borders. Reflections on the Oeuvre of Sándor Borz Kováts