EEN EMBLEEM VAN DE INTERNATIONALE STIJL

Het Design Museum Brussels beschikt over 5.000m², speciaal ingericht voor dit museum. Het Design Museum Brussels [plateau du Heysel] vindt zijn nieuwe thuis in het gebouw van Trade Mart Brussel [né en 1924][Heizelplateau] van de architect John Portman [1924- ][1975]. In 1975 was het een van de grootste tentoonstellingshallen ter wereld.

Het enorme gebouw is heel weinig ‘aanwezig’, maar zijn typologie, zijn compositie (zowel qua plan als qua façade) maakt het tot een heel apart voorbeeld van architectuur in ‘internationale stijl’, een corporate versie van het brutalisme. De structuur van dit gebouw is zeer sterk. Het plafond met vakken in honingraatmotief wordt gedragen door pilaren op een afstand van 7,5m van elkaar, en het vierkant grondplan maakt er een geheel van dat langs alle kanten even krachtig is.

Het ‘neutrale’ grondplan doet enigszins denken aan het werk van de radicale architecten van de jaren 60.