De plaats van tekenen in het creatieve proces

16.09.2021 - 19u

Symbolisch, metaforisch, allegorisch of realistisch, de tekening, voor de ontwerper, is een instrument van zelf meditatie. Het is een object van dialoog en visualisatie, het stelt de ontwerper in staat om zichzelf uit te drukken, ideeën te voorstellen of zijn of haar inspiratie en creativiteit fysiek te materialiseren. Er zijn duidelijk verschillende manieren om te tekenen. De tekening kan de vorm aannemen van schetsen, scenario’s, story boards, cartografieën, grafische symbolen, karikaturen. Vandaag heeft de komst van de computer in tekenen dit instrument en zijn universum veranderd, waardoor handmatige methoden complexer worden, meer precisie wordt geboden en onvoorstelbare simulatiemogelijkheden worden geopend.

In het kader van het Brussels Drawing Week zal Justin Lalieux, industrieel ontwerper, zich richten op de plaats van tekenen in het creatieve proces en zijn dialoog met de nieuwe computerondersteunde ontwerptools.

Justin Lalieux is een “obsessief veelzijdig” creatief. Industrial ontwerper, grafisch ontwerper, docent bij ENSAV La Cambre van 2013 tot 2019, gepassioneerd over popculture en sciencefiction. Hij ontwikkelt concepten voor de industrie en richt zich op duurzaamheid

Bij MAD-Brussels begeleidt hij andere ontwerpers in hun methodologie.

In 2020 richtte hij Blabel op waar hij gerecycleerde, lokaal geproduceerde en recyclebare voorwerpen ontwikkelde.

Info&reservatie : info@designmuseum.brussels

Contact | Place de Belgique - Belgiëplein - 1020 Brussels | T +32 2 669 49 29 | Discover our schedule

Crafted by Antartica ©2018